•  

    "محتوا پادشاهی می کند" ، اگر قصد دارید وب سایت شما برای شما لینک سازی کند می بایست وب سایتتان برای کاربران و موتور های جستجو قابل خواندن باشد و به قولی وب سایت بایستی طوری طراحی و پیاده سازی شود که مورد علاقه موتورهای جستجو قرار گیرد. موتور های جستجو همواره قصد دارند که به کاربران و جستجو گر ها بهترین و مفید ترین نتایج را نشان دهند. بنابراین ، آنها به دنبال سایتهایی با محتویات و اطلاعات با کیفیت بالا می گردند، پس با نوشتن اطلاعات برای کاربران ، نه تنها جنبه اطلاع رسانی از طریق اینترنت را درنظر گرفته اید بلکه در حال برپایی سایتی هستید که مورد علاقه موتورهای جستجو است.

    در واقع شما سایتی برای کاربران می سازید اما موتور های جستجو هم خواهند آمد.

    در هنگام طراحی سایت یا بازسازی یک وب سایت چهار قانون حیاتی وجود دارند که برای موثرتر، کاربردی تر و مورد علاقه موتور های جستجو شدن می بایست مد نظر بگیرید.

     

     

    1. سادگی در خوانده شدن محتوای سایت

    اولین چیزی که در هنگام طراحی سایت بایستی مد نظر قرار داد، سادگی در خوانده شدن محتوای سایت است . زمانی که مطلبی را می نویسید در نظر بگیرید که بیشتر بازدید کنندگان وب سایت تمام مطالب را خط به خط نمی خوانند. در واقع آنها صفحات را مرور کرده تا به آنچه می خواهند برسند.

     

    - محتوای وب سایت خود را به چند بخش با عناوین مرتبط تقسیم کنید

    صفحات خود را به بخش هایی تقسیم کنید و از عناوین در بین مطالب خود استفاده کنید تا کاربر در هنگام مرور مطالب به راحتی هدایت شود و از طرفی این عناوین برای موتور های جستجو مهم تلقی می شوند. عناوین سایت می بایستی بین h1.... h4 قرا بگیرند تا باب طبع موتور های جستجو شوند.

    همواره از یک ساختار نوشتاری خوب استفاده کنید و از نوشتن پاراگراف های طولانی بپرهیزید و در صورت نیاز پاراگراف های طولانی را با عناوین جالب بشکنید.

     

    - رنگ ها و ظاهر فونت ها در طراحی سایت

    برای خوانایی بیشتر برنامه ، از رنگ هایی با کنتراست بالا بین فونت صفحه و پس زمینه استفاده کنید. رنگ متن مشکی در پس زمینه سفید ممکن است خیلی ساده باشد اما کاملا خوانا است.

    o مواردی که می بایست در انتخاب رنگ متن در نظر گرفته شود:

    + از پس زمینه های رنگی مثل زرد و بنفش استفاده نکنید چرا که این رنگ ها قابلیت خوانایی محتوا را خیلی دشوار می کنند.

    + از تصاویر در پس زمینه محتوای وب سایت استفاده نکنید.

    + از رنگ های روشن بر روی پس زمینه های روشن در وبسایت استفاده نکنید.

     

    - استفاده از فونت های استاندارد در طراحی سایت

    یک جمله ساده مشکلات فونت در وب سایت را اینطور بیان می کند: فونت های ساده ، بهترین ها هستند؛ هر چقدر فونت گرافیکی تر باشد به همان اندازه خوانایی آن سخت تر است.

    از آنجایی که خیلی از مرور گرها فقط از مجموعه فونت های استاندارد(Arial , Tahoma , Times New Roman,Verdana) استفاده می کنند لذا همواره بایستی از همین مجموعه فونت استاندارد تبعیت کرد. در غیر اینصورت کاربران شما آنچه می بینند با آنچه شما می بینید کاملا متمایز است.

     

    - طراحی سایت سازگار با مرورگرهای استاندارد

    زمانی که سایتی را توسعه می دهید از مرورگر های استاندارد مثل فایر فاکس استفاده کنید ، اگر سایت خود را برای مرورگرهای سازگار پیاده سازی کنید این وب سایت برای بیشتر مرورگرها از قبیل مرورگر اینترنت اکسپلورر IE سازگار می شود، همچنین پیشنهاد می شود که شما وب سایت خود را با آخرین ورژن های اینترنت اکسپلورر IE6, IE7 نیز تست کنید.

    برای اجرا بر روی چندین ورژن از IE در یک ماشین می توانید نرم افزار TredoSoft.com و یا IETester را روی سیستم خود نصب کنید.

     

    - کلمات کلیدی وب سایت

    هر چند در هنگام نوشتن محتوا برای وب سایت باید به خوانایی آن برای کاربر توجه شود ، اما باید در نظر داشت که این اطلاعات به جز کاربر توسط موتورهای جستجو مورد استفاده قرار گیرد. یک راه برای معرفی وب سایت به موتور جستجو و در دسترس قرار دادن سایت در معرض کسانی که در موتور های جستجو کلید واژه ای را وارد می کنند ، قرار دادن آن کلید واژه در محتوای سایت و در عناوین سایت است. مطئن شوید که کلمات کلیدی خود را در عناوین ، اولین پاراگراف و در کل محتوای سایت قرار داده اید.

     

    چگالی کلمات کلیدی بایستی در حدود 4% تا 7% بر آورد شود اما استفاده بیشتر از این کلمات ممکن است:

    1. خوانایی محتوا و منطقی بودن آن را کاهش دهد

    2. توسط موتورهای جستجو به عنوان اسپم شناخته شود و از لیست جستجو های موتور جستجو حذف شود

    همچنین کلمات کلیدی بایستی در تگ Title و متای Description استفاده شود.

     

     

    2. ساده سازی پیمایش وب سایت

    منو ها و لینک ها برای کاربران امکانی را فراهم می کنند که بتوانند به راحتی داخل سایت گشت و گذار کنند.

    همیشه در طراحی سایت در نظر داشته باشید که کاربر بتواند با حداکثر سه کلیک به محتوای مورد نظر خود برسد. استفاده از چندین منوی پیمایشی برای راهنمایی بیشتر کاربران بهتر می باشد. منوی بالا، منوی پایین ، همچنین منوی راست و چپ کمک خوبی می باشند.

    از لینک دادن به صفحات دیگر در داخل محتوای وب سایت خود استفاده کنید چرا که هم در بهینه سازی موتور های جستجو موثر بوده و هم در راهنمایی کاربران برای ارجاع به منابع اطلاعات موثر است.

     

    همواره دو راه برای لینک کردن در داخل محتوای سایت خود دارید

    1. راه اشتباه : "استفاده از کلماتی مانند : ادامه مطلب در داخل لینک" که برای بهینه سازی وب سایت و سئو باید از این مورد پیشگیری کنید.

    2. راه صحیح :"پیاده سازی تکنیک های کاربردی در سئو" استفاده از عبارات توصیفی در لینک ها بهترین انتخاب برای بهینه سازی صفحات وب می باشد.

     

    خزندگان(Spiders) موتورهای جستجو صفحات وب سایت را در دیتابیس خود ذخیره می کنند و با برخورد به لینک ها ، محتوای داخل این لینک ها را به عنوان موضوع صفحه مقصد در نظر گرفته ، لذا استفاده از عبارات توصیفی در لینک ها به رتبه دهی بهتر در موتور های جستجو کمک می کند.

    به این روش لینک های متقابل و دو طرفه(Cross Linking) گویند و می توانید در جاهای مورد نیاز از این روش استفاده کرده و سایت خود را در گوگل در رتبه های بالاتر قرار دهید.

     

    3. طراحی سایت سازگار با قالبی یکپارچه

    حداکثر ، 2 یا 3 مورد قالب کلی برای صفحات خود درنظر بگیرید و سعی کنید مکان منوهای پیمایشی خود را در تمام آنها ثابت نگه دارید چرا که کاربر همواره به ساختار (layout) سایت شما عادت کرده و در این صورت است که می تواند به راحتی به بخش های مختلف وب سایت هدایت شود.

     

     

    4. حجم صفحات وب سایت هر چقدر کمتر باشند بهتر است

    حجم صفحه وب سایت به حجم کل آن صفحه به واحد بایت گفته می شود که این خود حجم عکس ها در صفحه وب و محتوای صفحه را نیز شامل می شود.

    حجم صفحه شما تاثیر بسزایی در کاربران سایت شما دارد. هر چقدر وب سایت سبک تر باشد ، سریعتر دانلود می شود و کاربران محتوای آن صفحه سایت را سریعتر خواهند دید.

     

    - منظور از کم حجم بودن صفحه وب سایت چیست؟

    1. از عکس های با حجم بالا در وب سایت استفاده نکنید

    2. هر چقدر عکس در صفحه سایت کمتر باشد، بهتر است.

    3. عکس ها را برای وب سایت ، بهینه کنید و رزولوشن آن را بیشتر از 72dpi در نظر نگیرید.

    4. ابعاد عکس ها را نسبت به طرح وب سایت کوچک در نظر بگیرید.

    5. از عکس های گرادینت افقی و عمودی باریک برای تکرار در پس زمینه صفحات وب استفاده کنید که هم طراحی سایت خود را زیباتر کنید و هم حجم صفحات سایت را کاهش دهید.

     

    - حجم صفحات وب سایت حداکثر چقدر باشد؟

    مطالعات نشان داده است که 64KB یک عدد مناسبی برای حداکثر حجم وب سایت است و هرچقدر حجم صفحه کمتر باشد، بهتر است. همیشه باید یک تعادل بین عملکرد سایت و طراحی سایت در نظر گرفته شود. برای تست کردن حجم صفحات سایت خود میتوانید آنها را آپلود کرده و توسط ابزار اندازه گیری حجم صفحات به آدرس Quasar - Page Weight Tool حجم آن را اندازه گیری کنید.

    - کاهش حجم صفحات وب سایت و تکنیک های آن

    o از استایل های خارجی استفاده کنید (Css های خود را در یک فایل جداگانه تعریف کنید و از صفحات html سایت خود با آنها لینک دهید)

    o هر جایی که امکان داشت از Div به جای Table استفاده کنید.

     

    o برای زیباسازی وب سایت از تکنیک تکرار عکس های کوچک برای کاهش حجم صفحات سایت خود استفاده کنید.

     

    خلاصه:

     

    بازدیدکنندگان سایت شما باید قادر باشند به هر آنچه می خواهند به راحتی با سه کلیک دسترسی پیدا کنند.

    موتورهای جستجو باید قادر باشند به راحتی داخل وب سایت پیمایش کنند . وب سایتی که به راحتی قابل پیمایش توسط کاربران باشد هم قابلیت اطلاع رسانی خواهد داشت و هم موتور های جستجو نیز قادر به جمع آوری اطلاعات خواهند بود. با رعایت کردن نکات بالا قادر خواهید بود وب سایتی را طراحی و بهینه سازی کنید که به راحتی توسط موتورهای جستجو در بالاترین رتبه ها قرار گیرد.