• در این مقاله به آموزش نحوه نصب وردپرس در سی پنل هاست لینوکس میپردازیم. برای این کار باید چند مرحله را انجام دهیم. در ابتدای کار باید یک دامنه بین المللی یا ملی ثبت کرده و یک فضای میزبانی نیز خریداری نماییم. پس از انجام این کار ، باید نیم سرورهای هاست را بر روی دامنه ست نماییم تا دامنه به هاست متصل شود.

    پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور کنترل پنل سی پنل هاست ، وارد کنترل پنل شده و سپس از بخش FILES ، گزینه FILE Manager را انتخاب میکنیم.

    سپس وارد دایرکتوری public_html شده و آخرین نسخه وردپرس فارسی را که از سایت وردپرس فارسی دانلود کرده ، در هاست آپلود کنیم. بنابراین از بخش بالایی بر روی گزینه Upload کلیک کرده و پس از باز شدن صفحه جدید ، بر روی گزینه Select File کلیک کرده و سپس فایل را انتخاب کرده و منتظر میمانیم تا فایل به طور کامل بر روی هاست آپلود شود.(باید ۱۰۰% نمایان شود). پس از آپلود کامل فایل ، گزینه Go Back to را میزنیم تا فایل آپلود شده مشاهده شود.

    حال بر روی فایل کلیک راست کرده و گزینه Extract را انتخاب میکنیم. بدون تغییر مسیر ، گزینه Extract Files را انتخاب میکنیم.

    پس از پایان Extract فایل ها ، صفحه ای باز می شود که نشان می دهد فایلهای شما از حالت فشرده خارج شده اند. در این پنجره بر روی Close کلیک کنید.

    با دوبار کلیک کردن بر روی پوشه WordPress که هم اکنون از حالت فشرده خارج شده است، وارد آن شوید.

    اکنون در پوشه وردپرس ، تمامی فایل ها را توسط گزینه Select All در بالای صفحه انتخاب کرده تا تمامی فایل ها و پوشه ها انتخاب شود.

    حال با استفاده از گزینه Move  تمامی فایل های وردپرس را به فولدر اصلی (روت) وبسایت منتقل میکنیم.

    اکنون در پنجره ای که باز شده است، در پایین پنجره، نام وردپرس را پاک کنید تا فایلهای موجود در شاخه وردپرس به فولدر اصلی وب سایتتان منتقل شود.

    نکته: حال که فایلها منتقل شدند، مشاهده می کنید که درون فولدر وردپرس هیچ فایل و فولدری موجود نیست. با کلیک بر روی Up One Level، به یک فولدر بالاتر بازگردید و سپس فولدر خالی وردپرس را پاک کنید و سپس این صفحه را باز بگذارید تا مراحل بعدی.

    به صفحه اصلی Cpanel باز گردید و از بخش Databases گزینه MySQL Databases را کلیک نمایید.

    در مقابل New Database نام دیتابیس مورد نظر خود را بنویسید (مهم نیست چه چیزی می نویسید، ترجیحا به راحتی حدس زده نشود.) و آنرا برای خود یادداشت کنید زیرا در مراحل آخر آنرا لازم داریم. نکته: در صفحه ای که باز می شود و تایید می کند که دیتابیس را ساخته است، Go Back را کلیک نمایید.

    در همان صفحۀ دیتابیس، در بخش Add New User، مشخصات خواسته شده را وارد نمایید -> نام کاربری، رمز (دوبار) و سپس بر روی Create User کلیک نمایید و آنها را برای خود یادداشت کنید زیرا در مراحل آخر آنها لازم داریم. نکته: در صفحه ای که باز می شود و تایید می کند که یوزر (کاربر) را ساخته است، Go Back را کلیک نمایید.

    باز هم که به صفحه دیتابیس برگشتید، از بخش Add User to Database، نام کاربری را که ساخته اید و پایین آن نام دیتابیسی را که ساخته اید انتخاب کرده و سپس بر روی Add کلیک نمایید و منتظر شوید تا صفحه ای دیگر باز شود. ( با این کار شما کاربر را به پایگاه داده متصل کرده اید.)

    اکنون در صفحه ای که باز شده است، علامت (تیک) کنار نوشته All Privileges را بزنید و بر روی Make Changes کلیک کنید. (با این کار، کاربر را مجاز به هرگونه ایجاد تغییرات در دیتابیس کرده اید)

    شما دیتابیس را ساختید و کاربر و رمز آنرا نیز ایجاد کردید. اکنون دوباره به صفحه File Manager برگردید و بر روی فایل wp-config-sample.php راست کلیک کرده و Rename را انتخاب کنید و آنرا به wp-config.php تغییر نام دهید. سپس بر روی فایل تغییر نام یافته راست کلیک کنید و Edit را انتخاب نمایید.

    در صفحه ای که باز شده است (صفحه ویرایش فایل wp-config.php)، سه مکان است که نوشته آنها باید تغییر نام پیدا کند.

    putyourdbnamehere = نام دیتابیسی را که در هاست ایجاد کرده اید ، وارد نمایید.

    usernamehere = نام کاربری را که جهت دسترسی به دیتابیس ایجاد کرده اید را وارد نمایید.

    yourpasswordhere = رمز عبور کاربر دیتابیس را در این قسمت وارد نمایید.

    بر روی Save Changes کلیک نمایید.

    نکته: دقت کنید که علامت ‘ در دو طرف آنچه که نوشته اید نباید پاک شود.

    حالا یک صفحه جدید در مرورگر باز کرده و در نوار آدرس، نام دامنه خود به صورت زیر Domainname/wp-admin وارد نمایید.

    اکنون اگر همه کارها را درست انجام داده باشید ، وارد صفحه نصب وردپرس خواهید شد. فیلدهای خالی را تکمیل کرده و سپس بر روی راه اندازی وردپرس کلیک نمایید.

    نصب وردپرس به پایان رسید.