• نحوه گرفتن نسخه پشتیبان در کنترل پنل plesk چگونگی Backup گیری در plesk : برای بکاپ گیری ویا تهیه نسخه پشتیبان از وب سایت خود مراحل زیر را دنبال نمایید. ۱-بعد از ورود به کنترل پنل از قسمت server ( برای کاربر Admin ) و قسمت files ( برای دیگر کاربران ) بر روی backup Manager کلیک کنید. ۲- در این مرحله در صورت ایجاد backup جدید بر روی Backup کلیک نمایید. به عنوان مثال Scheduled Backup Settings : جهت تنظبم بکاپ در ساعات مختلف به طور خودکار و یا Personal FTP Repository Settings : در این قسمت تنظیمات FTP جهت دانلود Backup ایجاد شده موجود است. ۳- بعد از کلیک بر روی گزینه Backup در صفحه ظاهر شده عبارت Server configuration and content کلیک نموده و بر روی Backup کلیک نمایید.
  • حوه هاست کردن دامنه جدید در Plesk برای ایجاد هاست جدید ابتدا به کنترل پنل وارد شده و سپس به قسمت Clients رفته و Creat Client Account را انتخاب کنید. درصفحه باز شده فرم را کامل کنید . که به جای نام iranserver.com اسم دامنه مورد نظر را وارد کنید و از قسمت Creat user account based on a template پکیج مورد نظر را انتخاب کنید.و بر روی next کلیک کنید. در مرحله بعد شما می توانید محدودیتهایی را در تعداد ایمیل و بانک اطلاعاتی اعمال کنید. بر روی Next کلیک کرده تا به مرحله بعد که مربوط به تنظیمات ip می باشد وارد شوید که یکی از ip ها را باید به حالت Sharing قرار دهید. و سپس بر روی Finish کلیک کنید. در مرحله بعد نوبت ایجاد و ساخت دامنه مربوط به این Client می باشد که برای انجام این کار بر روی Domain کلیک کرده و در صفحه مورد نظر بر روی Creat Domain کلیک کنید. و در این صفحه شما بعد از تایپ نام دامنه گزینه مربوط به www را فعال نمایید.و در منوی پایین بعد از تایپ نام دامنه رمز عبور را در 2 کادرمربوطه وارد نمایید. گفتنی است این نام کاربری و رمز عبور جهت استفاده از ftp مورد استفاده است. در صورتی که می خواهید به دامنه مورد نظر هاست اختصاص دهید.در قسمت Hosting Configuration ، تنظمیات مربوط به Hosting Type را بر روی Web Site hosting قرار دهید. بعد از انجام اقدامات بالا بر روی Next کلیک کنید. در صفحه باز شده در صورت نیاز و تمایل می توانید php را طوری تنظیم کنید که cgi استفاده کند وبعد از اعمال محدودیتها نظیر فضای مربوطه که توضیحات آن در ابتدای مقاله برای Client آمده است . برروی Finish کلیک نمایید
  • کنترل پنل PLESK - مقدمه PLESK یک کنترل پنل مجتمع و قدرتمند محصول شرکت SWsoft برای مدیریت امکانات سرورهای اینترنتی می باشد که بر روی هر دو نوع هاستینگ بر پایه ویندوز و لینوکس قابل نصب بوده و دارای محیطی کاملا دوستانه و آسان برای مدیریت منابع سرور و تخصیص آنها می باشد. در این سلسله مقالات به نحوه کارکردن با این کنترل پنل پرداخته می شود. این نرم افزار که توسط فراهم کنندگان باسابقه سرویس های اینترنتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد برای مدیریت بر هاستینگ های اختصاصی، اشتراکی و مجازی دارای امکاناتی کاربردی و محیطی دوستانه است. فراهم کنندگان سرویس های هاستینگ حرفه ای Hosting Service Providers - HSP نیز با استفاده از ابزارهای موجود در این نرم افزار می توانند توسعه آسان و سریعی در مورد سرورهای لینوکسی به اجرا بگذارند. تعداد زیادی از عملیات موجود در این کنترل پنل می تواند به صورت اتوماتیک برنامه ریزی شده و اجرا گردد که باعث صرفه جویی در هزینه های اجرایی و مدیریت بر سرور شده ، سودبخشی و رضایت مشتری را نیز به همراه خواهد داشت. بنابراین، هاستینگ هایی از نوع Dedicated hosting ، Shared hosting ، VPS و Reselling hosting می توانند از امکانات این نرم افزار به خوبی استفاده نمایند. چهار نوع سطح دسترسی یا ورود به سیستم در پلسک وجود دارد: - Administrator : مدیر یا بالاترین سطح دسترسی به سیستم که امکان ایجاد و مدیریت بر تمام گزینه های هاستینگ را فراهم می کند. سرورهای چندگانه می توانند به طور مرکزی و از طریق این نوع سطح دسترسی کنترل شوند. - Client / Reseller : سطح دوم دسترسی به سیستم که امکان ایجاد و مدیریت بر دامنه یا گروه های دامنه را فرام می کند. - Domain Owner : سطح سوم دسترسی به سیستم که با امکاناتی معین شده و از پیش تعریف شده توسط سطوح بالاتر می تواند بر یک دامنه کنترل داشته باشد. - Mail User : سطح چهارم دسترسی به سیستم که امکان مدیریت بر تمام گزینه های ایمیل مانند تغییر رمزعبور، تنظیم آنتی ویروس یا $$$$$های SPAM و غیره را فراهم می نماید. بنابراین، امکان کنترل مستقیم تمام امکانات سرور یا صدور مجوزهای نمایندگی Delegate permissions برای سطوح پایین تر وجود دارد. مثلا از طریق مجوزهای مربوط به Domain Owner ، صاحب یک دامنه می تواند موارد زیر را تحت پوشش داشته باشد. - تغییر پسوردهای ورود به کنترل پنل، اف تی پی و سرویس ایمیل. - ایجاد و میزبانی یک یا چند وب سایت برای خود یا دیگران. - ایجاد و مدیریت بر دیتابیس و برخی نرم افزارهای کاربردی. - سفارش و نصب گواهی نامه های SSL برای ایجاد ارتباط امن اینترنتی. (فقط برای وب سایت هایی که دارای یک آدرس آی پی اختصاصی Dedicated IP Address باشند و نه یک آدرس آی پی اشتراکی میان چند سایت) - ایجاد و مدیریت بر نام های زیردامنه (Subdomain). - حمایت از بخش هایی از آدرس های وب با استفاده از ایجاد رمزعبور. - اختصاصی کردن سیستم گزارش خطاهای سرور. - پشتیبان گرفتن از یک سایت وب و دیتابیس های موجود یا بازگرداندن آنها. - تنظیم برنامه های زمانبندی شده Schedule برای ایجاد پشتیبان. - ایجاد ومدیریت بر آدرس های دریافت ایمیل و تنظیمات حفاظتی مربوط به آن. - مشاهده آمار مصرف موجودی منابع هاستینگ و دریافت گزارش از طریق ایمیل. - مشاهده فایل ها و پوشه ها و مدیریت بر آنها از طریق FTP و File Manager و سایر امکانات. امکانات بالا بسته به رتبه خریداری شده هاستینگ می تواند محدود یا گسترده باشد. در ادامه به بررسی قابلیتهای مدیریتی کنترل پنل برای سطوح مختلف پرداخته می شود. کنترل پنل PLESK – ورود به سیستم آموزش های ارائه شده کار با کنترل پنل PLESK مربوط به نسخه 8.3 ویندوزی این نرم افزار است. با این حال مفاهیم مشترک فراوانی میان نسخه های مختلف یا نسخه ویندوزی و یونیکس وجود دارد. در این سلسله مقالات ابتدا با ساده ترین مفاهیم کار با کنترل پنل آشنا می شویم و بتدریج به سمت نکات کاربردی تر پیش می رویم. در این مقاله به بررسی ورود به کنترل پنل و درخواست برای رمزعبور فراموش شده پرداخته شده است. برای ورود به کنترل پنل پلسک باید مراحل زیر را طی نمود: - آدرس ورود به کنترل پنل را در نوار آدرس مرورگرتان بنویسید. مثلا [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید] و بجای your-domain نام دامنه ای را که برای سایت خود به ثبت رسانده اید تایپ کنید. - در صفحه ای که باز می شود، نام کاربری و رمزعبوری که فراهم کننده هاستینگ در اختیار شما قرار داده به ترتیب در کادرهای login و password وارد کنید. - اگر برای نخستین بار است که به کنترل پنل خود وارد می شوید، زبان مورد استفاده برای نمایش محتویات کنترل پنل را از منوی interface language انتخاب کنید. اگر پیش از این، زبان مورد استفاده کنترل پنل را انتخاب کرده و تنظیمات مربوط به آن را ذخیره نموده اید این بار هنگام ورود عبارت user default را در منوی زبان به حالت خود بگذارید. - اکنون برای ورود بر روی login کلیک نمایید. توجه برای فروشندگان مجدد هاستینگ (Hosting resellers) : مشتریان شما برای ورود به کنترل پنل خودشان باید نام دامنه خود را به عنوان نام کاربری در کادر login تایپ نمایند. مثلا my-domain.comفراموش کردن رمزعبور هنگام ورود به کنترل پنل روی لینک Forgot your password? کلیک کرده و درصفحه ای که باز می شود نام کاربری و ایمیل خود را به ترتیب در کادرهای login و e-mail وارد کرده و روی دکمه ok کلیک کنید. رمز عبور شما به آدرس ایمیلتان ارسال می شود. صفحه ورود به کنترل پنل می تواند در حالت standard view، یک نمای ساده desktop view یا ترکیبی از این دو حالت باز شود. نمای اول یا نمای استاندارد به عنوان حالت پیشفرض و متداول کنترل پنل به دو بخش تقسیم می شود. بخش هدایت navigation در سمت چپ و بخش اصلی که عملیات کنترل از طریق آن انجام می شود در سمت راست قرار دارد. نمای استاندارد می تواند آمار مصرف منابع سایت site statistics را به نمایش گذاشته و نیز شامل لینک هایی است که تمام عملیاتی که معمولا به آنها نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهد. در ادامه به بررسی گزینه های موجود در این دو نما پرداخته می شود. کنترل پنل PLESK – ابزارهای کنترل پنل آموزش های ارائه شده کار با کنترل پنل PLESK مربوط به نسخه 8.3 ویندوزی این نرم افزار است. همچنین تاکید بیشتری بر مفاهیم مورد نیاز یک کاربر از نوع Client/Reseller شده است. با این حال طوری ارائه خواهند شد که برای استفاده یک کاربر معمولی یا User نیز مناسب باشند. در این مقاله به بررسی گزینه های موجود در نمای Desktop و Standard پرداخته شده است. گزینه های موجود در نمای رومیزی نمای رومیزی دراصل دارای سه بخش است : Tools : این گروه شامل لینک هایی برای اجرای انواع عملیات کنترل پنل است. شما می توانید به راحتی این لینک ها را حذف کرده یا اضافه نمایید. Statics : این بخش شامل آمار مصرف منابع موجودی هاستینگ مانند تعداد دومین ها در حساب شما، مصرف ماهیانه ظرفیت هارددیسک و پهنای باند و تعداد صندوق های دریافت ایمیل در دومین های میزبانی شده شما. Favorites : این گروه شامل چهار لینک میانبر می باشد که به ترتیب نوع در چهار برگه مرتب شده اند: برگه Domains که لینک های میانبر به سمت دومین های مورد علاقه شما را نشان می دهد. برگه Mail Accounts که لینک های میانبر به سمت اکانت های ایمیل مورد علاقه شما را نشان می دهد. برگه Shortcuts که سایر لینک های میانبر که مربوط به دومین یا اکانت های ایمیل نباشد را نشان می دهد. برگه Recent که آخرین ده صفحه ای از کنترل پنل را که با آن کار کرده اید نشان می دهد. گروه Favorites همچنین یک ابزار جستجو برای پیداکردن دومین ها و اکانت های ایمیل فراهم کرده است. برای استفاده از این ابزار کافی است ضابطه یا شرط جستجو (search criteria) را شامل ترکیبی از انواع کاراکترها نوشته و روی دکمه Search کلیک کنید. این جستجو حساس به کوچک و بزرگی حروف (case insensitive) است. استفاده از ویزارد ابزارهای جادویی یا همان ویزاردها، انتخاب هایی در نمای رومیزی هستند که به وسیله آنها می توانید کارهای موردنظر خود را به انجام برسانید. هر ویزارد شامل یک سری از صفحات متوالی است و هر صفحه نیز دارای دستورالعمل هایی است که شما را برای انجام عمل مورد نظرتان راهنمایی می کند. گزینه های موجود در نمای استاندارد صفحه هدایت در سمت چپ واقع شده است و دسترسی به گزینه های مدیریتی زیر را فراهم می کند. Home : از طریق این گزینه می توانید تنظیمات مربوط به حساب کاربری، مدیریت وب سایت ها و اکانت های ایمیل را انجام دهید. Sessions : زمانی که صاحبان سایت یا صندوق های پستی به کنترل پنل خود وارد می شوند یا از طریق سرویس FTP به سرور متصل می شوند باعث بوجود آمدن session (نشست) یا گزینه کنترل تماس می شوند که می توانند آنها را نظارت کرده یا به فعالیتشان خاتمه دهند. Help Desk : گزینه راهنمای سیستم که در کنترل پنل شما تعبیه شده است. اگر فراهم کننده هاستینگ شما از آن استفاده می کند دراینصورت شما می توانید گزارش مشکلات خود را به کارمندان بخش فنی هاستینگ خود ارائه داده و درخواست کمک کنید. Help : یک سیستم راهنمای کامل در مورد نحوه مدیریت کنترل پنل و چگونگی تنظیمات مربوطه در اختیار شما قرار می دهد. Log Out : زمانی که کار شما با کنترل پنل تمام می شود با کلیک کردن روی آن می توانید به نشست خود خاتمه دهید.
  • کنترل پنل PLESK – گزارش گیری عملکردهای مختلف در کنترل پنل Plesk وجود یک سیستم گزارش گیری دقیق و کامل را توجیه می کند. در این مقاله به بررسی گزینه های موجود در سیستم گزارش گیری کنترل پنل پلسک پرداخته می شود و تاکید بیشتری بر امکانات در دسترس برای کاربر Client / Reseller است. البته سایر کاربران نیز می توانند از مفاهیم مشترک آن استفاده نمایند. برای فهمیدن میزان استفاده یک سایت از فضای هارددیسک و ترافیک سیستم می توانید در لیست نامهای دامنه موجود در پایین صفحه مدیریت خود به ستون های Disd Usage و Traffic برای هر سایت توجه نمایید. برای مشاهده جزئیات آمار مصرفی مربوط به یک سایت بر روی گزینه Traffic از صفحه مدیریتی خود کلیک کرده و نام سایت موردنظر خود را از ستون Domain Name انتخاب کنید. برای فهمیدن اینکه یک سایت چه تعداد بازدید کننده داشته است، از چه کشورهایی و چه صفحاتی از سایت موردنظر را دیده اند روی نام سایت موردنظر در صفحه مدیریتی خود کلیک نموده و گزینه Report را انتخاب کنید. - برای مشاهده آمار صفحاتی که از روی سایت شما و از طریق پروتکل HTTP منتقل شده اند بر روی گزینه Web Stats کلیک کنید. - برای مشاهده آمار صفحاتی که از روی سایت شما و از طریق پروتکل HTTPS منتقل شده اند بر روی گزینه Web Stats SSL کلیک کنید. - برای مشاهده آمار صفحاتی که از روی سایت شما و از طریق پروتکل FTP منتقل شده اند بر روی گزینه FTP Stats کلیک کنید. - برای مشاهده ترافیک ماهیانه مصرف شده بر روی گزینه Traffic History کلیک کنید. - برای مشاهده ترافیک مصرف شده توسط اف تی پی، سرویس ایمیل و سرویس وب در این دومین، بر روی گزینه Traffic کلیک کنید. برای مشاهده آمار مصرفی یک سایت همچنین می توانید از آدرس زیر استفاده کنید: [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید] و نام کاربری و رمز عبور مربوط به اکانت اف تی پی را برای ورود استفاده نمایید. برای ایجاد یک گزارش اتوماتیک و دریافت آن از طریق ایمیل براساس فاصله های زمانی قابل تنظیم روزانه،هفتگی یا ماهانه بر روی گزینه Report Delivery کلیک کرده و راهنمایی های ارائه شده در منوهای ظاهر شده را دنبال کنید. مشاهده فایل های ثبت گزارش ورود به سرور همه اتصال ها به وب سرور و تقاضا برای فایلهایی که روی سرور شما موجود نبوده اند در فایل هایی با نام Log Files ثبت می شوند. این فایل ها از طریق ابزارهای آنالیز موجود در نرم افزار کنترل پنل تحلیل می شوند و گزارش های آماری لازم را فراهم می آورند. شما همچنین می توانید این فایل ها را دانلود کرده تا با ابزارهای تحلیلی خودتان آنها را بررسی نموده یا محتویات آنها را به منظور اشکال یابی عملیات سرور بازدید نمایید. برای جلوگیری از بزرگ شدن بیش از حد این فایل های ثبت گزارش باید قابلیت پاک کردن اتوماتیک Automatic Cleanup و دوره تکرار Recycling این فایل ها را فعال کنید. - در صفحه مدیریتی بر روی نام دامنه موردنظر کلیک کنید. - گزینه Log Manager را در گروه Hosting کلیک نمایید. لیستی از فایل های گزارش را می بینید. - گزینه Log Rotation را در گروه Tools کلیک نمایید. - بر روی گزینه Switch on کلیک کنید تا قابلیت موردنظر فعال شود. - زمان دوره تکرار و تعداد نمونه هایی ذخیره شونده بر روی سرور از هر فایل گزارش را مشخص کنید. همچنین مشخص کنید که آیا این فایل ها باید فشرده شده و از طریق ایمیل برای شما ارسال شوند یا نه. برای مشاهده محتویات یک فایل گزارش یا دانلود آن مراحل زیر را طی کنید: - برای مشاهده محتویات یک فایل گزارش بر روی نام آن کلیک کنید. - برای دیدن تعداد مشخصی از خطوط انتهایی یک فایل گزارش، تعداد موردنظر را در کادر مربوطه در گروه Preferences وارد کنید. - برای دانلود یک فایل گزارش کافی است بر روی علامت Save مربوط به هرگزارش کلیک کنید. - برای حذف یک فایل گزارش نیز ابتدا آن را انتخاب نموده و سپس بر روی علامت Delete کلیک کنید.