طراحی با استانداردهای وب (سر آغاز )

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سلام

WebStandards یا استانداردهای وب برای طراحی سایتها موضوعیه که بهش علاقه دارم و از اهمیت زیادی برخورداره !

البته من هنوز خودمو طراح وب نمیدونم و ادعایی در این زمینه ندارم ….فقط امیدوارم که بتونیم با بحث و تبادل نظر در این باره چیزی یاد بگیرم …

اولین قدم در راه استاندارد شدن درک اهمیت و فوائد این استاندارد هست ..واینکه اصلا به چه دردی میخوره ؟!

اصولا در هر رشته کاری و صنعتی که امروزه انجام میشه برای تشخیص صلاحیت و کارایی یک واحد صنعتی یا کاری استانداردی مشخص میشه که اگر اون واحد شرایط و ضوابط اون استاندارد رو بتونه پیاده بکنه و رعایت کنه امتیازی نسبت به سایرین خواهد داشت ( حداقل امتیازش قدرت تبلیغ رویه اون مدرک استانداردشه !) .

دقیقا مثل محیط واقعی خودمون ما در محیط مجازی هم چنین استانداردهایی رو داریم و یا باید داشته باشیم …

همونطور که شما موقع خریدن کنسرو ماهی تن چند بار چک میکندی که شرکت معتبر باشه ، پروانه ساخت داشته باشه و از همه مهمتر آرم استاندارد داشته باشه … به همون نسبت باید حساس باشید که آیا سایتی که میبینید استاندارد هست یا خیر …

البته ممکنه که شکل ظاهری و سوری دو محصول استاندارد و غیر استاندارد کاملا مشابه باشن …همونظور که میبینیم برخی سایتهایی که به صورت استاندارد طراحی نشدند هم درست نمایش داده میشند … و به همون نسبت کنسرو ماهی سالم و کنسرو فاسد ( حاوی سم بوتولیسم ) هم از لحاظ ظاهر به هم شبیه هستند …ولی این کجا و آن کجا !

خب حالا فرض میکنیم شما قبول کردید که همچین استانداردی لازمه و باید رعایت بشه …چه فایده ای برای ما داره ؟!

شما وقتی آرم استاندارد و پروانه ساخت رو رویه قوطی کنسرو ماهی میبینید خیالتون از بابن چند مسئله مهم راحت میشه …

 

1. شما مطمئنید که فرایند ساختش بهداشتی بوده و میکروب نداره !

2. شما مطمئن هستید از لحاظ بسته بندی درسته !

3. شما اطمینان داری که این کنسرو از بهترین و سالمترین نوع ماهی تن تهیه شده ..

 

و مواردی مشابه …

و حالا شما در مورد سایتی که استاندارد طراحی شده باشه چه اطمینان خاطری میتونید داشته باشید ؟!

(البته که من تسلط و اشراف کاملی نسبت به تمام ابعاد استانداردهای وب ندارم و مطمئنا این بخشی از اثرات و فوایدش خواهد بود !)

 

1. شما مطمئن هستید که این سایت رو با هر مرورگر وب و هر سیستم عامل و با هر مقدار وضوح تصویری که ببینید درست نمایش داده میشه !

2. شما مطمئن هستید که این سایت با حداکثر سرعت ممکن بارگذاری و ارائه خواهد شد !

3. شما مطمئن خواهید بود که با تغییر مقدار محتوای سایت تغییر در ساختار کلی سایت اجاد نخواهد شد ! ( با دوتا عکس بزرگ و … به هم نمیریزه ! )

4. شما اطمینان دارید که مطالب و محتوای سایتتون به بهترین شکل ممکن در دسترد موتورهای جستجو خواهد بود !

5. شما اطمینان دارید که برای تغییر و یا گسترش سایت با مشکلی مواجه نخواهید شد و وقت شما هدر نمیرود !

 

و مواردی به این شکل ….

از موارد بالا مثالهایی رو براتون میگم :

مثلا شما شرکتی تجارتی دارید که برای معاملات با طرفهای خارجی در ارتباط هستید و خب قطعا برای بهبود ارتباطتتون از اینترنت استفاده میکنید قطعا برای ارائه محصول در این فضا نیاز به یک سایت دارید …

تا اینجا همه چیز درسته … شماا میتونید محصولاتتون رو در سایتتون معرفی بکنید و آدرس سایت رو به طرفهای خارجی بدید ! حالا فرض کنیم که سایت شما غیر استاندارد و با طراحی ضعیفی کار شده باشه …جدای از زیبایی های بصری ( که اغلب تاثیر گذاره ) وقتی به طور مثال مشتری آمریکایی شما که با سیستم Apple و مرورگر Safari کار میکنه نتونه سایت شما رو به اون شکلی که خودتون طراحی کردید ببینه قطعا تمایلی به ادامه همکاری نخواهد داشت … واینجاست که ایجاد یک سایت نه تنها به بهبود ارتباطات شما و رونق معاملات کمک نکرده …بلکه ضرر هم داشته …

و یا شما به عنوان مثال سایت شخصی یا وبلاگی دارید که توسط شرکت یا .. براتون طراحی شده …

اگر طراحی استاندارد انجام شده باشه شما با اندک دانشی درباره طراحی شایت میتونید مثلا با استفاده از تغییرات جزئی در CSS رنگبندی سایتتون رو تغییر بدید !

و مثالهایی به این شکل !

حالا با این صحبتهای آیا اهمیت نداره که ما به عنوان طراح چطور طراحی کنیم یا به عنوان مشتری چه انتظاراتی از طراحمون داشته باشیم ؟!