• هميشه در طول دوره ي كلاس هاي طراحي وب ، با اين سوال از جانب شاگردانم روبرو مي شوم :‌‌ "چگونه از سايت پر بازديدي برخوردار باشيم ؟" 

    تصميم گرفتم يك بار و براي هميشه مقاله اي بنويسم  اين موضوع رو از لحاظ مختلف بررسي كنيم ؛ از دوستان تقاضا دارم كه در تكميل اين مقوله مرا ياري دهند .

     

    به طور كلي براي افزايش بازديد كننده ها مي بايست به 2 فاكتور توجه داشته باشيم ، يكي اينكه بازديد كننده ها از كجا مي آيند ؟ و چطور اين بازديد كننده ها را حفظ كنيم . 

     

    الف) جذب بازديد كننده :

     

    جذب بازديد كننده مختص بازديد كننده هائي است كه براي اولين بار وارد سايت شما مي شوند . بازديد كننده ها معمولا" از موتورهاي جستجو و يا لينك ها وارد سايت ما مي شوند . لينك ها هم شامل چندين مورد مي شوند ؛ يا لينك ما در ديگر سايت ها بوده و يا كاربري لينك را به دوستان خود معرفي نموده و يا مطلبي از سايت ما به همراه لينك در ديگر سايت ها آورده شده شده است يا... . هر چه تعداد لينك ها بيشتر باشد ، طبعا" رتبه ي سايت در موتور هاي جستجوگر بيشتر شده و هنگام جستجوي كاربران ، سايت مورد نظر در مراتب بالاتري قرار مي گيرد . 

     

    ب) حفظ بازديد كننده :

     

    حفظ بازديد كننده مختص بازديد كننده هائي است كه قبلا" به سايت شما رجوع كرده اند ؛ اين امر  نيز شامل مواردي است كه به لينك هاي بيشتر مي انجامد و همانطور كه مي بينيد همه موارد به هم مربوط و يكي پشتيبان و لازمه ي ديگري است ؛ به روز رساني سايت هم يكي از عوامل حفظ بازديد كننده مي باشد ، معمولا" سايت هائي كه با مطالب جديد سريعا" به روز رساني مي شوند از بازديد كننده هاي ثابت زيادي برخوردار مي شوند ، با توجه به موارد مذكور ؛ افزايش بازديد كنندگان را از نگاهي ديگر و پله به پله مورد بررسي قرار مي دهيم :

     

    قدم اول: محتويات سايت 

     

    الف) كيفيت در محتوا‌ :‌ هر چه قدر مطالب و مقالات سايت داراي كيفيت بيشتري بوده و جنبه ي كاربردي و تخصصي به خود بگيرد ؛ بازديد كننده هاي ثابتي جذب سايت شده و اين بازديد كننده ها به معرفي اين سايت مفيد و كاربردي به دوستانشان مي پردازند . سعي كنيد نياز هاي كاربران خود را سنجيده و در جهت رفع آنها گام برداريد ؛ كاربران معمولا" به دنبال چيزهائي هستند كه برايشان سودمند باشد (خدمات رايگان ! از اسباب سرگرمي گرفته تا آموزش تخصصي) لازم به ذكر است كه كميت و كيفيت محتواي سايت توأمان در افزايش ترافيك وب سايت موثر است ؛ موارد فوق در حفظ بازديد كننده و جذب بازديد كننده (از طريق موتور هاي جستجو) موثر واقع شود .

     

    ب) كميت در محتوا : كميت در محتواي يك سايت نقش خيلي مهمي را ايفا مي كند ؛ هر چه قدر محتواي يك سايت بيشتر باشد و از نظر زير شاخه ها و صفحات داراي حجم بيشتر و گسترده تري باشد ؛ طبعا" شانس بيشتري در ارائه توسط موتورهاي جستجو داشته و بدون شك قرار گيري آدرس سايت در رديف هاي اوليه ي موتور هاي جستجو بازديد ها را به صورت تصاعدي افزايش مي دهد . اين موارد بيشتر به جذب بازديد كننده از طريق موتور هاي جستجوگر كمك مي كند .

     

     

    قدم دوم : بهينه سازي ظاهر و باطن (صفحات) سايت (موثر در حفظ بازديد كننده)

     

    الف) ظاهر سايت : ظاهر سايت به مواردي چون طراحي ، رنگ بندي ، سهولت دسترسي كاربر ، چيدمان و كاربر پسند بودن مربوط مي شود . مطمئنا" ظاهر دلنشين صفحات باعث ترغيب بازديد كننده شده و اشتياق وي را براي كندوكاو در بخش هاي مختلف سايت افزون مي كند . طراحي هاي زيبا در ذهن ها مي ماند و هميشه با عنوان سايتي كاربر پسند از آن ياد مي شود . همين امر به علاوه محتواي سايت باعث مراجعات بيشتر يك كاربر شده و به حفظ كاربر مي انجامد ، و بر عكس ؛ ممكن است سايت هائي با محتواي بسيار وزين اما ظاهري نا مناسب به بستن صفحه توسط كاربر در وحله ي اول منجر شود . به كار بردن منوهاي نقشه سايت باعث مي شود كاربر ذهنيتي از كل بخش هاي سايت شما به دست آورده و اين امر از  گيج شدن احتمالي كاربر جلوگيري مي كند ؛ بدين گونه همه ي بخش ها براي كاربر قابل دسترس مي باشد .

     

    ب) باطن سايت : منظور از باطن سايت ، همان كد سورس صفحات است . همانطور كه مي دانيد تگ هاي سرآمد در يك سند HTML شامل ROBOTS ، DESCRIPTION ، KEYWORDS ، Language ، TITLE و... مي باشند كه با تخصيص مقادير مناسب به اين گزينه ها و تنظيم فايل robots.txt در پوشه ي اصلي مي توان به معرفي بهتر سايت به موتور هاي جستجو پرداخت و همچنين با كد نويسي صحيح و چيدمان تگ هاي مناسب مي توان به سرعت بارگزاري (Load) صفحه كمك شاياني نمود .

     

    قدم سوم : معرفي وب سايت (موثر در جذب بازديد كننده)

    الف) معرفي وب سايت به موتور هاي جستجوگر : از آنجائي كه اعم بازديد كنندگان سايت هاي بزرگ از طريق موتور هاي جستجو صورت مي گيرد ، بهتر است قبل از كشف سايت توسط خزنده ها ، خودمان سايت وب را به اين موتورها معرفي كنيم . غالبا" پس از حدود 1 تا 2 ماه بعد از معرفي ، سايت ما در بانك اسناد روبوت ها ذخيره مي شوند ؛ هم اكنون مي توانيد نسبت به ثبت سايت خود در سايت هائي مانند گوگل ، یاهو ، آلتا ویستا ، ام اس ان و آلکسا اقدام نمائيد .

     

    ب‌) لينك : لينك سايت شما در سايت هاي متعدد و بزرگ (چه به صورت عكس و چه به صورت متن) تاثير مستقيمي بر افزايش ترافيك وب خواهد داشت ، نام يا نشان سايت شما هر چه بيشتر در سايت هاي ديگر وجود داشته باشد و هر چه سايت هاي مذكور بزرگتر و داراي رتبه ي بالاتري نسبت به سايت شما داشته باشند ، چه از نظر ورود بازديد كنندگان (با كليك بر روي نام يا نشان سايت شما) چه از نظر موتور هاي جستجوگر (كه به دنبال لينك ها مي روند) تاثير زيادي بر افزايش ترافيك سايت شما داشته و به افزايش رتبه ي سايت شما در موتورهاي جستجو مي انجامد . 

     

    ج) تبليغات : بدون شك بهترين و موثرترين روش معرفي سايت تبليغات در سايت هاي بزرگ مي باشد ، توسط تبليغات خيل بازديد كنندگان به سايت شما جاري شده و در صورت برتري نسبت به رقيبانتان ، صدها مشتري ثابت را به خود جذب خواهيد كرد . البته اين روش براي سايت هائي با هداف تجاري  و فقط در سايت هاي بزرگ و سازمان يافته اي همانند گوگل توصيه مي شود و تبليغات به صورت ايميل انبوه و سايت هاي مدعاي افزايش ترافيك سايت توصيه نمي گردد .

     

    نكات تكميلي :

     

    >> هميشه توسط برنامه هاي آمارگيري سايت خود را چك كنيد ؛ بازديد كننده ها از چه طريق بيشتر وارد سايت شما شده اند و چه صفحاتي را بازديد نموده اند ؛ چه كلماتي را جستجو كرده و به چه چيزهائي علاقه نشان مي دهند .  بدين گونه از نحوه ي ورود و علائق بازديد كنندگانتان مطلع شده و از سايت Market Leap شهرت سايت خود را چك كرده و از طريق Site Explorer ياهو از سايت هائي كه به شما لينك داده اند مطلع شويد ؛ بدين روش ها قادر خواهيد بود نقاط ضعف و قوت سايت خود را مورد برسي قرار دهيد .

     

    >> از وجود If-Modified-Since HTTP header در وب سرور سايت خود اطمينان حاصل کنيد چون اين ويژگي تغييرات سايت شما را به گردشگرها اعلام مي کند . 

     

    >> جهت كاركرد موثر خزنده هاي جستجوگر ، سعي كنيد لينكها را با دستورات HTML به نمايش در آوريد ؛ بدين معنا كه از ارائه ي لينك به وسيله ي جاوا اسكريپت و يا فلش تا حد ممكن اجتناب كنيد .

     

    >> چنانچه صفحات وب شما دايناميك (پويا) مي باشد ؛ براي ذخيره ي بهينه صفحات سايتتان در بانك اسناد موتور هاي جستجو گر ، بهتر است از به كار بردن كاراكتر هائي مثل ؟ ، = ، # ، & در آدرس صفحات پرهيز كرده و به جاي آنها از / استفاده كنيد .

     

    >> سعي كنيد در صفحات دايناميك (پويا) از متا تگ هاي منحصر به فردي استفاده كنيد (تيم ما اين عمل را در سايت خودمان به صورت كاملا" اتوماتيك انجام داده اند)

     

    >> شايسته است در مديريت محتواي سايتتان به صورت گروهي عمل كنيد ؛ تجربه نشان داده كه هميشه سايت هائي كه گروهي اداره مي شوند ، آنهائي كه توسط كاربران هم محتواشان ارسال مي گردد (مانند سايت خبري يا انجمن هاي گفتگو و يا سايت هاي دوست يابي) موفق هستند .

     

    >>  دو زبانه بودن سايت (فارسي و انگليسي) بازديد ها را بسيار افزايش مي دهد .

     

    >> از امكاناتي چون خروجي pdf صفحات ، نسخه قابل چاپ ، معرفي به يك دوست ، دسته بندي مناسب مطالب غافل نشويد .

     

    >> پهناي باند سرور خود را به نسبت تعداد بازديد كنندگان افزايش دهيد ، مطمئنا" در صورت عدم لود صفحات ، سايت شما به عنوان سايتي داراي اختلال در ذهن ها مانده و بسياري از بازديد كنندگان خود را از دست مي دهد و گاه كاربران جديد در هنگام روبرو شدن با اين وضعيت ديگر به سايت شما باز نمي گردند .

     

    و در نهايت اينكه صادق ، خلاق ، كوشا و صبور باشيد كه اين رمز موفقيت در تمام امور است . 

     

    با آرزوي انهدام سرور هاي شما ناشي از بازديد زياد از سايتتان !!!