دامنه های ملی ir.

حداقل طول دامنه ۳ حرف و حداکثر ۶۳ حرف می باشد.
نام دامنه می تواند شامل تمامی حروف لاتین (a-z) با حروف کوچک باشد.
دامنه می تواند شامل اعداد (۰-۹) باشد.
می تواند شامل خط تیره (-) باشد.
ثبت دامنه با نام پسوند های عمومی مانند biz , com , info , net , org و ... امکانپذیر نمی باشد. مانند : net.com
برای ثبت نام دامنه ها با مفهوم مذهبی مجوز کتبی وزارت ارشاد مورد نياز است.

امتیاز

امتیاز: 100% - 30 votes
100%

دامنه های بین المللی

حداقل طول دامنه ۳ حرف و حداکثر ۶۳ حرف می باشد .
نام دامنه می تواند شامل تمامی حروف لاتین (a-z) با حروف کوچک باشد .
دامنه می تواند شامل اعداد (۰-۹) باشد .
می تواند شامل خط تیره (-) باشد .
نام دامنه نمی تواند شامل نقطه (.) باشد .زیرا هر نقطه نمایانگر یک Name Space می باشد .
در نام دامنه نباید اشکالی نظیر (%,$,#,@,^,%) وجود داشته باشد .
ثبت دامنه با نام پسوند های عمومی مانند biz, com, info, net , org و ... امکانپذیر نمی باشد . مانند : net.com
رعایت قوانین کپی رایت بین المللی

موارد استثناء

ثبت دامنه های تداعی کننده فعاليت های غيرقانونی و اعمال مغاير با قوانين ، به کلی ممنوع می باشد .
ثبت دامین با نام های مرتبط با اینترنت ممنوع می باشد. لیست اسامی در www.nic.ir
ثبت دامنه با نام های ايران، اسامی استان ها، شهرستان ها و شهرها و کد آنها ممنوع می باشد .
ثبت دامنه با اسامی ملی مانند نام مشاهير، اماکن عمومی و وقايع ملی تنها با مجوز وزارت ارشاد مجاز می باشد .

موارد استثناء

دامنه با پسوند ws. : حداقل طول دامنه ۴ حرف و حداکثر ۶۳ حرف می باشد.
دامنه با پسوند pro. : ثبت دامنه مستلزم وارد نمودن "شغل" در پنل بین المللی دامنه است.
دامنه با پسوند co. : ثبت و تمدید دامنه نهایتا ۴ سال است ، ۳ روز قبل از تاریخ انقضا در whois دامنه وارد دوره جریمه دار می شود.

شرایط ثبت دامنه های مختلف IR

  • ثبت دامنه ir
    بدون شرایط ، برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مقیم ایران آزاد است اما ارائه آدرس دقیق پستی و کد پستی ده رقمی الزامیست.
  • ثبت دامنه co.ir
    کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. و ارائه کپی روزنامه رسمی شرکت الزامی می باشد. این دامنه مخصوص شرکتهای تجاری ثبت شده می باشد.
  • ثبت دامنه net.ir
    کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی می باشد. این دامنه مخصوص شرکتهای غیر انتفاعی ، انجمن های علمی ، موسسات بین المللی ثبت شده و … می باشد.
  • ثبت دامنه org.ir
    کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی می باشد. این دامنه مخصوص شرکتهای غیر انتفاعی ، انجمن های علمی ، موسسات بین المللی ثبت شده می باشد.
  • ثبت دامنه ac.ir
    کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی می باشد. این دامنه مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم ، وزارت بهداشت ، مجلس شورای اسلامی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد.
  • ثبت دامنه sch.ir
    کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. و ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد. این دامنه مخصوص مدارس ، موسسات آموزشی دارای مجوز وزارت آموزش و پرورش می باشد.
  • ثبت دامنه gov.ir
    کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد. این دامنه مخصوص بخش های اجرایی موسسات و وزارتخانه های جمهوری اسلامی می باشد.
  • ثبت دامنه id.ir
    کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد. این دامنه مخصوص بخش های اجرایی موسسات و وزارتخانه های جمهوری اسلامی می باشد.
دامنه خود را بررسی کنید :
چرخه حیات دامین های بین المللی

نمودار مقابل ، چرخه حیات دامنه ها را طبق قوانین موسسه ICANN نشان می دهد. توجه داشته باشید که دامنه های ir از این قاعده مستثنی می باشند.
آزاد (Available)
در این دوره دامنه برای ثبت آزاد می باشد و می توان با پرداخت هزینه ثبت دامنه ، آنرا به نام خود ثبت نمود.
فعال (Active)
در این دوره دامنه فعال بوده و مالک آن می تواند در هر زمان آنرا تمدید نماید. مدت تمدید به انتهای مدت اعتبار دامنه اضافه خواهد شد. همچنین مدت اعتبار دامنه نمی تواند بیش از ۱۰ سال از تاریخ جاری باشد.
منقضی (Expired)
در صورتی که در دوره Active دامنه، دامنه تمدید نشود ، در این دوره دامنه غیر فعال خواهد شد. البته در طول این دوره مالک دامنه می تواند با پرداخت هزینه تمدید، دامنه را مجددا تمدید نموده و به حالت Active بازگرداند.
دوره بازخرید (Redemption Grace Period)
پس از گذشت 45 روز از تاریخ انقضای دامنه این دوره ۳۰ روزه آغاز می شود. در این دوره همانند دوره Expired دامنه غیر فعال می باشد. در این دوره تمدید دامنه تنها توسط مالک دامنه و با پرداخت مبلغ جریمه ۱۸۰ دلاری مازاد بر هزینه تمدید دامنه امکان پذیر است.
دوره حذف (Pending Deletion)
در این دوره ۵ روزه حتی مالک دامین نیز نمی تواند دامین را تمدید کند و پس از اتمام این دوره دامین برای ثبت مجدد توسط همگان آزاد خواهد شد و به حالت Available درخواهد آمد. ولی به احتمال زیاد توسط شرکتهای حراجی دامنه بین المللی ضبط و ثبت شده تا به متقاضی با قیمتی بسیار بالاتر از هزینه تمدید فروخته شود .

تمدید دامنه
چرخه حیات دامین های IR

نمودار مقابل سیکل حیات دامنه های ir. را طبق قوانین سازمان فیزیک نظری ایران نشان می دهد.
آزاد (Available)
در این دوره دامین برای ثبت آزاد می باشد و می توان با پرداخت هزینه ثبت دامین آن را به نام خود ثبت نمود.
فعال(Active)
در این دوره دامین فعال بوده و مالک آن می تواند در هر زمان آنرا تمدید نماید. مدت تمدید به انتهای مدت اعتبار آن اضافه خواهد شد. همچنین مدت اعتبار دامین نمی تواند بیش از ۵ سال از تاریخ جاری باشد.
منقضی (Expired)
در صورتی که در دوره Active دامین، دامین تمدید نشود ، در این دوره ۳۰ روزه دامین غیر فعال خواهد شد. البته در طول این دوره ۳۰ روزه مالک دامین می تواند با پرداخت هزینه تمدید، دامین را مجددا تمدید نموده و به حالت Active بازگرداند.
دوره قفل(Lock)
در این دوره 30 روزه مالک دامین می تواند با پرداخت ۱۲۰۰۰ تومان جریمه دامین را تمدید کند و پس از اتمام این دوره دامین برای ثبت مجدد توسط همگان آزاد خواهد شد و به حالت Available درخواهد آمد.
دوره حذف(Pending Deletion)
در این دوره حتی مالک دامین نیز نمی تواند دامین را تمدید کند و پس از اتمام این دوره دامین برای ثبت مجدد توسط همگان آزاد خواهد شد و به حالت Available درخواهد آمد.

تمدید دامنه
نحوه فعالیت دامنه ها
با وارد نمودن نام دامنه در مرورگر ، مرورگر آن را به سرورهایی خاص که اطلاعات دامنه در آن ها ذخیره شده ارسال می کند و سپس DNS ، دامنه را مشخص کرده آن را به یک آدرس آی پی تبدیل می کند. این آی پی نشان دهنده موقعیت سرور شما در اینترنت است. پس از مشخص شدن آی پی ، درخواست شما به سرور ارسال شده و سرور درخواست را به فضای تخصیص داده شده به سایت شما را ارسال نموده و نتیجه نمایش داده می شود.
معیارهای مناسب در انتخاب نام دامنه
پسوندهای متفاوتی برای دامنه‌ها وجود دارد که این پسوندها تعیین کننده نوع فعالیت مرتبط با آن وب‌سایت می‌باشد. به عنوان مثال پسوند com. مخفف (Commercial) که بیشترین کاربرد را در پسوندهای دامنه دارد و در وب‌سایت هایی با اهداف تجاری به کار می رود. وب‌سایت هایی با محدوده فعالیت در یک کشور از پسوند همان کشور استفاده می‌نمایند. وب‌سایت هایی که بصورت بین‌المللی نیز فعالیت می‌کنند معمولاً دامنه اصلی وب‌سایت خود را با پسوند com. و برای هر کشور که خدمات خود را عرضه می‌کنند یک دامنه با پسوند همان کشور اختصاص می‌دهند.
اگر تصور می‌کنید که نام دامنه انتخابی شما بخصوص از زمان شروع فعالیت وب‌سایت، ممکن است با پسوندهای دیگر توسط افراد مختلف به ثبت برسد، همزمان با ثبت پسوند اصلی پسوندهای مهم و رایج دیگر را نیز به ثبت برسانید، به عنوان مثال اگر دامنه خود را با پسوند com. انتخاب نموده‌اید، پسوندهای net. و org. را نیز ثبت و اگر تمامی و یا بخشی از فعالیت وب‌سایت به ایران مربوط می‌شود پسوند ir. را نیز به آن اضافه نمایید، این عمل موجب می‌شود تا در آینده وب‌سایت شما که با صرف هزینه و وقت ایجاد شده است با وب‌سایت دیگری با همان نام، توسط مخاطبین اشتباه نشود.
گزینش نام دامنه کوتاه و قابل فهم با توجه به نام سازمان یا شرکت می‌تواند نقش قابل توجهی در به خاطر سپردن آدرس وب سایت داشته باشد. انتخاب قسمتی از نام شرکت و یا مخفف آن و انتخاب پسوند مناسب می تواند گزینه مناسبی باشد. البته توجه شود که استفاده از حروف اختصاری در بعضی موارد مناسب نیست بخصوص اگر تعداد حروف اختصاری بیش از ۴ کاراکتر باشد. اگر نام دامنه کوتاه انتخابی شما با پسوندهای رایج مثل com. و net. و ... قبلاً به ثبت رسیده‌اند و بخشی یا تمامی فعالیت وب‌سایت شما به کشور ایران ارتباط دارد توصیه می‌شود دامنه کوتاه انتخابی خود را با پسوند ir. ثبت نمایید. در حال حاضر ثبت نام های کوتاه با پسوند ir. نسبت به سایر پسوندها بیشتر امکان‌پذیر است.
املای نام دامنه بهتر است به گونه‌ای باشد که بصورت شفاهی به راحتی قابل انتقال باشد و نیاز به هجای (spell) کمتری داشته باشد. ممکن است آدرس وب‌سایت شما به صورتی باشد که در صورت اعلام نام آن بصورت شفاهی ، املای سختی نیز داشته باشد بطوری که به گونه‌های متفاوتی بتوان آن را تایپ نمود. در این حالت این احتمال وجود دارد که شخص مورد نظر موفق به بازدید از وب‌سایت شما نشود و یا اینکه به اشتباه وارد سایت دیگری شود.
بهتر است نام دامنه انتخابی با نوع فعالیت وب‌سایت و یا کسب و کار مجموعه مرتبط باشد. بدین ترتیب مخاطبین وب‌سایت به علت تطابق نام وب‌سایت با نیازشان، برای بازدید از سایت تمایل بیشتری خواهند داشت.